3 anledningar till Responsive webb!

3 anledningar till Responsive webb!

Smartphones har sakterliga vunnit mark när det gäller webben och hur de används på webben.

Om SEO är en huvudpunkt i tänket kring en mobilanpassad webbsida, är det väsentligt att ha en webbsida som är “responsive” idag.

Försäljningen via mobilen har redan tagit över, över försäljningen via datorn och spås att ta över det totala surfandet redan 2014, så det är ganska logiskt att även sökningarna kommer att tas över av mobila enheter (smartphones) inom en snar framtid.

Enligt undersökningar är hela 67% inställda på att hellre handla på en site som har mobilanpassats än en som inte har det idag. Ifall du satsar fullt ut på SEO och har detta som en stor del av din marknadsföring – måste du satsa på att ha en “responsive” webbplats.

Debatten ang. detta pågår för fullt, ska man välja en responsive webbplats eller en helt mobilanpassad (med egen adress)…

Google rekommenderar

Google som har 67% av sökmotormarknaden rekommenderar att man använder sig av responsive design. Detta för att man i detta fall använder en URL och exakt samma html uppbyggnad som på den normal webbplatsen. Google behöver då endast indexera webbsidan en gång, oavsett om det är för smartphone eller för en dator. Det är ju exakt samma filer och innehåll som finns tillgängliga. När Google pratar lyssnar världen.

En webbplats, flera enheter.

Eftersom det i det stora hela, för oss webbutvecklare, är omöjligt att tillgodose alla olika enheter och upplösningar – är det viktigt att göra så gott vi kan för att en webbplats skall fungera på så likvädigt sätt som möjligt – oberoende av dessa parametrar. Användarupplevelsen får inte bli för hårt drabbad – för att någon användare inte använder de exakt rätta verktygen och inställningarna på sin dator eller smartphone för att se webbplatsen så som vi utvecklare har tänkt oss.

En webbplats som är responsive kommer att ge användaren en positiv upplevelse ovasett ifall denne använder en smartphone eller en dator för att besöka den. Men ifall användaren skulle vara tvungen att hitta webbplatsens egna mobilanpassade URL, skulle frustration uppstå – hur kommer jag till den mobila versionen av denna webbplats!

Den stora fördelen med responsive webblats är just att användaren inte behöver leta/söka upp en version av en webbplats som går smidigt att använda på sin smartphone – detta sker automatiskt.

Enklare att hantera/administrera

Google rekommenderar även responsive webbplats för att det blir enklare för administratörer att hantera webbplatsen, man behöver bara göra det en gång – och det publiceras på webbplatsen oavsett om du besöker den med dator eller smartphone. Men, det blir även enklare för dig att hantera din sökmotoroptimerings strategi. Av dessa skäl är responsive webbplats rekommenderat att använda sig av.

Kontakta oss redan idag om du vill veta mer om responsive webbplats!

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.