Att skriva bra texter.

Att skriva bra texter.

En svår utmaning kan vara att skriva texterna till sin hemsida, men genom att läsa igenom detta – och fundera lite kring det – så kommer det bli mycket enklare. Hoppas iaf vi!

1. VAD ska du berätta för besökaren?

Innehållet och VAD du ska skriva om beror ju självklart på vilken sida/undersida du skriver för. På första sidan vill besökaren få information om vad din sida handlar om – för att snabbt kunna göra sig uppfattningen om den kommit till rätt ställe. Produktsidor bör innehålla en detaljerad information över produkterna – eller tjänsterna. Informations sidor som om företaget bär innehålla en överblick över företagshistoriken, informatoin om medarbetare och företagskultur. Tänk igenom vad du skall informera dina besökare om, så blir det enklare att komma igång.

2. VEM är min målgrupp?

När man vet vilken målgrupp man huvudsakligen har kan man enklare sätta tonen på sina texter och presentera information på ett sätt som är lätt att förstå och så lättläst som möjligt.

Lek med tanken att du skall presentera en ny teknisk produkt. Om din målgrupp är experter på det tekniska området är det en stor fördel att använda fackspråk i sina beskrivande produkttexter, men om besökaren inte är någon teknisk expert så måste ett texterna författas mycket enklare. Detta kan vara lite knepigt för den som är van vid att använda sig av det fackliga språket. Du kan alltid testa dina texter på någon i din bekantskapskrets tex. din fru, din bäste vän – någon som inte är expert på just detta område.

3. HUR ska ditt budskap bäras fram?

En produkt kan ju beskrivas på flera sätt. Texterna kan göras långa eller korta, delas upp på flera sätt (punktlistor, undersiodor etc). Man kan även lägga till beskrivande biler eller till och med videos för att göra informatoinen ännu tydligare, som ett komplement för besökaren.

Tänk igenom och exprementera med presentationen av produkten/tjänsten eller verksamheten – så hittar du snart ett bra sätt för dina besökare (din målgrupp).

Navigera besökaren frammåt
Dina texter bör avslutas med att föreslå vad kund skall göra när den läst klart på sidan. Du bestämmer vad som är nästa steg!
Du kanske vill att besökaren registrerar sig för att få ditt nyhetsbrev, kontakta dig för ytligare informatoin eller du kanske vill att besökaren läser om någon annan produkt eller tjänst?
Du bestämmer vad besökarens nästa steg är, gör det med tydliga länkar eller regsitreringsfunktioner!

Läs mer om SEO[/button]
Låt oss hjälpa dig, kontakta oss

Kontakta oss redan idag

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.