Hantera slug i wordpress

Hantera slug i wordpress

När man använder WordPress är det så många saker man kan och vill lära sig att man kan missa eller glömma det mest vanliga sakerna. Speciellt de delar som inte är speciellt glamorösa och kanske lite “knepiga”

Som med detta inläggs ämne: Slug

Vad är då Slug?

En WordPress slug är inget mer än ett antal ord, som du väljer för att beskriva ett inlägg, en sida, en kategori eller tag i WordPress. Dessa ord visar sig sedan som en del av URL;en (eller parmalänken) som pekar besökare till innehållet.

Ett exempel:
Slug

Detta inläggs titel/rubrik är Hantera slug i WordPress. Den automatiskt genererades “sluggen” är http://www.edited.se/hantera-slug-i-wordpress

Det jag kan göra är att manuellt korrigera denna till egentligen vad jag vill, tex. slug-wordpress.

Som du ser är det ett enkelt koncept, dess användning är också jätteviktigt som du kommer att förstå senare i detta inlägg.

Var dyker slugs upp i WordPress?

Innan vi går igenom optimeringen, låt oss ta en stund för att hitta alla de ställen i WordPress administrationen där vi hanterar slugs, det finns fyra.

Inlägg och sidor

De första två ställen är förmodligen även dem mest uppenbara/självklara: Inlägg och sidor. Som du såg i exemplet ovan, så genererar WordPress automatiskt en slug för varje inlägg och sida du skapar baserat på dess titlar.

Du kan alltid ändra detta om du vill innan du publicerar ditt verek. När du är klar med den, kan den vara en helt annan än den du fick från din titel. Någon vi kommer in på mer i detalj lite senare.

Kategorier och taggar

De sista två ställen i WordPress administrationen du kan skapa slug är för kategorier och taggar. Det finns en under sida för dessa.

Hantera slug i wordpress - på bästa sätt!

I båda fallen i ser det likadant ut. Du skriver in namnet på din kategori eller tagg, och skriver du din utvalda slug under. Sluggen måste vara med små bokstäver och med bindestreck istället för mellanslag.

Nu när vi vet var vi hittar hanteringen av slug, låt oss då gå vidare med att berätta hur vi får ut det mesta av dessa.

Tips för att optimera din slug

Som det mesta med WordPress, är det vanligt att man genomför en viss uppgifter på olika nivåer av effektivitet. Eller i enklare termer gör något är inte samma sak som att göra det rätt eller bäst.

Med detta i åtanke, kommer jag nu att gå igenom några av de bästa tipsen för hur du skall använda slugs – en av de enklaste sakerna du kan göra i WordPress. Men det är också en ganska viktigt sak att göra rätt.

Besluten du gör när du skapar en slug kommer förmodligen att att visas sig i varje länk du genererar. Av rent uppenbara skäl ur sökmotoroptimerings synvinkel, struktur på sidor  etc. Låt oss titta på fem enkla riktlinjer för skapandet av WordPress slug.

Håll det enkelt

I varje förekomst, är slug du skapar ett tillägg till en existerande permalänk eller permalänk struktur. Beroende på om vad du väljer i inställningarna för dina permalänkar, din vanliga URL kan inkludera din webbplatss namn, datum, kategori, inläggs- /sidonamn och även mer om du vill.

Om du inte vill ha en salig röra som är svår att rent strukturellt följa och även är svår för Google eller andra sökmotorer att läsa, håll då varje element så enkla som möjligt. Förmodligen det bästa sättet att lyckas med detta är att använda så få och så specifika ord som möjligt.

Gör dem relevanta

För mig, verkar detta som en självklarhet, med det behöver sägas. Om du skall lägga kraft i enkelhet och korthet på din slug – ge inte upp relevansen. Korta in ner eller lämna ute ord som faktiskt beskriver ditt innehåll på bästa sätt… Relevansen är viktig!

På tal om detta…

Dina nyckelord (keywords)

Inom gränserna för enkelheten på dins slug med begränsade ord, se till att orden verkligen räknas. Ställ in målet på dina nyckelord (keywords) så att du får med dig de ord som verkligen beskriver ditt innehåll samt som du försöker sökmotoroptimera din webbplats med.

Undvik dubletter – töm paparskorgen

Får du siffran “2” i slutet av permalänken eller slug när du skapar inlägg och/eller sidor? Detta händer för att det antingen redan finns en sida eller ett inlägg med samma slug eller permalänk, och det kan inte WordPress tillåta, därför läggs det på en ful liten 2:a.

För att ordna detta, får du antingen ändra din slug till något annat eller hitta det opublicerade inlägget eller sidan, eller radera och bråkande slug.

Om den redan är raderad, återfinns den förmodligen i papperskorgen under sidor eller inlägg. För att ta bort den tömmer du helt enkelt din papperskorg genom att välja “Töm papperskorg permanent”.

Ändra inte när du publicerat – ifall du inte verkligen måste

Till slut, när du väl publicerat en länk – ändra inte dess slug. Detta kommer att göra om din URL, vilket betyder att varje existerande länk till den sidan på din webbplats (även på sökmotorer ifall de blivit indexerade) kommer att brytas. Detta resulterar garanterat i förlorad trafik.

Men om du absolut måste (och om du har en salig röra på dina slug, så ska du nog också göra det) ändra ditt inläggs slug, finns det ett rätt sätt att göra det utan att förlora trafiken. (det är bara en pina att ställa in allt första gången)

Vad göra om dina WordPrss slugs är en salig röra?

För de som verkligen har rört till det med sina WordPres slug och permalänker med ett gytter kommer det bara att skada din ranking i det långa loppet, det kan vara en god ide att ändra dina slug så att verkligen rimmar överens med den bästa möjliga användningen som beskrivits ovan. För att göra detta, kommer du behöva redigera din .htaccess fill eller använda någon av nedan plugins. (att använda plugin är vad jag rekommenderar för detta).

Alla dessa tre plugin är ett bra val. Rekommenderar personligen den första, Redirections. Alla tre har höga betyg bland WordPress plugins, men denna har utstått ett högt tryck med stort användarande (över 2 miljoner) och har betyg fyra av fem stjärnor.
Den är även lätt att använda.
Så här använder du Redirection. Installera Redirection (eller det plugin du själv väljer) och gå till inställnings sidan. På denna sida finner du verktyg som ser ut som nedan, med vilken du kan klistra in den ursprungliga länken, den länk du vill dirigera till en anna sida, samt den nya länken.
redirection slug plugin wordpress
Du behöver göra detta med varje länk som behöver ändras. Detta säkerställer att alla som besöker din hemsida och klickar på en gammal länk, ändå kommer till rätt sida. Dvs till den länk som har en bättre struktur och enklare kan hittas av både människor och sökmotorer.
Med Redirection kan du även se en log över alla 404 fel på din sida. När du vet vilken adress det är till felet, så kan du snabb göra en 301 dirigering för att inte gå miste om de besökarna heller.

Slutsats

Att bemästra den blygsamma delen slug i WordPress kan resultera i många trevliga saker. Mera organisk trafik är en av dem. Men också att återerövring av trafik om du går vidare och tar till dig fördelarna med Redirection plugin. Den bästa med det hela är att vem som helst som använder WordPress kan göra detta, och göra rätt varje gång.

Sökmotoroptimering – ett måste idag![/button]