Hur stort är WordPress egentligen?

Hur stort är WordPress egentligen?

WordPress siktar på 50% av marknadsandelarna, Matt Mullanweg egna ord från en intrevju med Kitchen Sink WordPress

The next goal is the majority of websites. We want to get to 50%+ and there’s a lot of work between now and then. As the percentage increases, it gets harder and harder to grow the market share, and we have to grow the market share by doing things we haven’t done in the past – really thinking about the onboarding process, really thinking about the integration with social networks, and with how WordPress works on touch devices, which is going to be the predominant computing platform of the future. These things are going to be really important.

What got us here isn’t going to get us there. Once we get to 50%, we can decide something new we want to do.

Just nu, hävdas det att WordPress har 24% av marknaden. Jag har grävt lite för att få fram statistik, och försökt får lite mera information kring var denna statistik kommer från. Vad betyder statistiken och hur måste WordPress anpassas för att möte målen – samt om ett sådant högt mål är realistiskt.

Självklart måste man ju ha klart för sig att 24% av marknaden faktiskt är mycket. När planeringen inför detta inlägg påbörjades hade senaste versionen av WordPress (4.2) laddats ner 48.834.987 gånger. Under tiden detta inlägg skrevs, han det laddas ner 25 600 gånger till.

Jag börjar undersöka vad exakt 24% egentligen innebär och samtidigt vad det innebär för WordPress

Vem säger 24%?

Siffran 24% kommer från W3Techs’ analysis. Av de webbplatser som de övervakar använder en fjärde del WordPress som CMS.

Hur stort är wordpress egenligen

Uppenbart använder inte alla webbplatser ett CMS – faktum är ett 58,6% av de webbplaster som W3Techs analyserat inte ett CMS. En liten brasklapp bara, det kan vara så att det inte går att avgöra om webbplatsen använder sig av ett CMS, då man inte kan avgöra om det finns ett dolt CMS eller något annat som inte marknaden redan känner till. Siffrorna från W3Techs är ändå tillförlitliga och representabla för oss.

Utav de återstående 41.3% som användersig av ett CMS (Content Management System). Om man då räknar med den siffran har ju WordPress redan nått målet 50%, av de webbplatser som idag redan använder sig av ett CMS.

Om man sedan även lägger till alla webbplatser som finns bakom wordpress.com, som en installation. Detta är något som W3Techs inte räknar med, de räknar bara de självständiga webbplatserna där en installation av WordPress gjorts, alltså att det finns en egen URL (domän), annan än xxx.wordpress.com.

Tar man hänsyn till det näst mest populära CMS enligt W3Techs mätningar så imponerar WordPress än mer. Utan att kalla det obetydligt så har Joomla, 2,5% av webben (i jämförelse med WordPrss 24,2%). Joomla försvinner i konkurrensen medans WordPress exploderar, något som Joomla själva förnekar.

Siffrorna som W3Techs har sammanställt är, naturligtvis, inte en fullständig sammanställning av webben. Inte ens Google vet ju om alla webbplatser på nätet (även om det verkligen försöker). W3Techs tittar enbart de första 10 miljoner webbplatserna som finns listade på Alexa. Det gör ju att man förmodligen missar väldigt många webbplatser utvecklade både med WordPress och Joomla, men även andra. Men genom detta får man ju ändå fram en rätt stor del av webblatserna som sedan kan ge grund för statistiken, och kan tyckas peka åt ganska så rättvisa siffror, dock är det inga garantier för att siffrorna är helt korrekta, det är ju beräkningar. Hur som helst ger det en ganska klar bild över hur det ser ut.

Vilka använder och vilka använder inte WordPress?

Som sagt, statistiken är inte 100% korrekt (det vet vi), men ger iallafall en ganska klar överblick hur det ligger till. WordPress är överlägset mest populärt i jämförelse med många andre CMS. Dock verkar det som att webbplatser utvecklade i Drupal har mer trafik, WordPress ligger ungefär samma linje som andra CMS plattformar på trafikfronten.

Market analysis of CMS usage.
Källa: W3Techs. (uppdateras direkt från deras webbplats)

 

WordPress släpar efter Drupal vad gäller hög-trafik webbplatser, rent hypotetiskt skulle det kunna finnas massor av hög-traffikerade WordPress webbplatser som dras ner, rent statistiskt av de låg-traffikerade webbplatseran. Något jag upptänkte när jag tittade individuellt på topp 250 på Alexa var att endast sex använde WordPress och endast två av dessa använde WordPress för att driva HELA webbplatsen. Dessa två var wordpress.com och wordpress.org.

I termen högt rankade webbplatser verkar tenderar det att vara media organisationer som använder sig av WordPress (enligt rankingen). De använder WordPress för att publicera formellt innehåll, nyheter om företaget etc. Eller så driver de en tidning och lägger ut artiklar.

Men, de stora drakarna är långt från allt och WordPress stora marknadsandelar kommer från miljoner av mindre webbplatser.

Även om det är ~0.00001% av de 24,2% W3Techs statiskt presenterar, WordPress är en stark indikator på de många, ofta mindre egen installerade webbplatser som använder WordPress för att skapa sidor, skriva blogg inlägg eller presentera företaget. Bloggandet var ju starten för WordPress, men med tiden har det utvecklats till ett CMS – och kommer förmodligen till större delen i fortsättningen användas som just CMS.

Naturligtvis skiljer sig upplägget för bloggande sig från det traditionella CMS systemet, men i grund och botten gör de samma saker.

För att driva relativt enkla webbplatser har WordPress valt att sätta alla grundfunktioner i kärnan och gjort det enkelt att både välja samt skapa egna designer, enkel bild och filintegration. Säkerhet och användarvänligt gränssnitt, och där har vi självklart en stor kostnadseffektivitet.

Vad mer klarar WordPress av?

Det är svårt att sätta fingret på alla saker WordPress klarar av att göra idag. Med hjälp av plugins klarar WordPress idag det mesta som efterfrågas. Det finns en stor variation av plugins allt från formulär, sociala nätverk, bildgallerier till e-handel. Det sista gör det ännu mera intressant. Detta med tanke på att Automattic nyligen köpte företaget bakom WooCommerce för 30 miljoner dollar. Det är spännande eftersom detta är marknader där WordPress inte används i någon större utsträckning. Plattformar som Magento, som är speciellt utvecklat för att hantera E-handel. Magento har 2,8% av marknaden gällande CMS och nästan en kvarts miljon användare. Här kontrollerar inte WordPress marknaden i så pass stor utsträckning som man skulle kunna göra, vilket det verkar som att Automattic vill förändra genom sitt köp av WooCommerce.

Vilka mer är det som inte använder WordPress? Ja, de 58% som i mätningen inte använder CMS alls, en ganska stor andel att närma sig. Det handlar om alla typer av olika webbplatser som hamnar under kategorin, inget mätbart CMS. Många kommer förstås att använda special beställda lösningar, kanske för att man känner att WordPress inte är tillräckligt flexibelt för deras önskemål och behov.

Med tiden kommer det bli svårare att attrahera flera användare pga begränsningar i funktionaliteten och utökningar måste göras för att attrahera mer avancerade användare, utan att underminera den minder avancerade användarna.

Genom att säga detta, har marknads segmentet som uppenbart måste tacklas (efter som det är mer än hälften, även om några använder andra CMS plattformar) är de webbplatser som inte använder något mätbart CMS, eller specialbeställda lösningar.

 

Analysis of CMS usage trends.
Källa: W3Techs.

Nå 50%: Nåbart mål?

Är det rimligt att jaga ett mål på 50% av marknaden.
Först och främst, WordPress är har störst inflytande och klart uttalat att man är för “demokratisk publicering”. Frågan är om detta stora mål kan genomföras med en ännu större marknadsdominans, potentiellt kan man trycka undan andra innovationer. All på med egen webbplats är självklart fria att välja vilken plattform de själva vill använda, men att ha siktet inställt på en nivå som kan liknas med oligopol eller till och med monopol, kan mycket väl hämma utvecklingen av andra inovativa plattformar. Många instanser kommer regleras och övervakas, och det målet skulle kunna kallas oansvarigt och leda till en minder önskvärd position på marknaden än var nuvarande.
Kanske är det en större och viktigare fråga är nåbar detta mål är, det är ju väldigt dumt att sätta upp mål som är helt onåbara och orealistiska mål och även fösa undan frågor ang konsekvenser av ett sådan mål.
Mean antalet webbplatser utan CMS är insamt hög fyller WordPress klyftan däremellan. Många webbplatser med skräddarsydd funktionalitet så som e-handel behöver mycket arbete för övertyga om att byta till WordPress. Många känner fortfarande ett en plattform speciellt utvecklad för behoven är bättre än WordPress med ett plugin, vilket kanske stämmer. Webbplatser med t.ex. diskussionsforum, varför skulle de överge vBulletin – som är en väl inarbetad plattform, mot bbPress?

Genom det säger jag inte att det är omöjligt att konvertera användare från andra etablerade plattformar, eller special utvecklade lösningar, till WordPress. Men WordPress måste leverera den bästa funktionaliteten likväl som det självklara attraktionen som konstnadseffektivitet. Återigen, det är inte omöjligt, men kommer att kräva mycket hårt arbete och marknadsföring än vad som krävts för det första 24.2% man idag har. WordPress bästa ambassadörer är dess egna användare, så för att slå igenom och närman sig målet ännu mera kräver en ständig ström av konverterade användare (från andra plattformar)

Det ser inte helt omöjlig ut, att nå målet 50% av marknaden, men det krävs sota investeringar i pluginer för att utveckla nya funktioner och även resurser att förfina ett modern, redan framtidsssäker plattform ännu mera.

Theseus’ paradox tas ofta upp när det gäller framtiden för WordPress som plattform. Ett experiment som ställer sig frågan om någonting där alla komponenter förändras fortfarande kan vara samma sak. Men framtiden kanske inte nödvändigt vis ligger i vad plattformens kärna blir, utan att modernisera för att helt och hållet passa en mobil webb. Framgången för plattformen för att bryta igenom på nya områden och marknader, som Atomattic redan verkar förnimma sig genom investeringen i WooThemes, är de extra funktionerna och kvalité som folk behöver föra att övertyga om att WordPress alltid är bättre för deras behov än deras nuvarande inarbetade plattform.

Summering

De 24% som WordPress just nu har av marknaden är inte fastställt av 100% korrekt beräknad statistik, som ni löst ovan. Inom CMS marknaden, har WordPress redan överraskande halva marknaden och siktar nu på att göra det för hela webben. Man måste slå genom och ta över både special utvecklade CMS och de webbplatser som saknar CMS, men detta måste man tackla om WordPress för att verkligen lyckas.

För att göra detta måste det att behövas ett fortsatt utvecklande som en modern plattform, något som redan nu är möjligt, och förbättras med varje ny version och uppdatering. Än mer viktigt är att man lyckas påvisa att det är bättre än fristående plattformar, genom att förse webbplatser med funktionalitet genom förbättrade pugins. Ett stort fokus nu är självklart e-handel, som allt fler företag lägger på webben och är växande i antalet användare.

Några frågetecken finns det ju fortfarande om huruvida WordPress och Automattics planer är rådiga, om det hela går åt rätt håll borde det inte vara några större tvivel på att WordPress inflytande ökar webben över. Med allt större språkstöd (flera språk) finns det en stor chans att det blir mer utbrett över världen inom en hel del fler områden, användningsområden, branscher och ändamål på webben.

Vi har jobbat med WordPress under flera år nu, och ju mer vi jobbar och utvecklar inom WordPress desto mer övertygade blir vi om att WordPress helt klart är ett av de bästa CMS verktygen på marknaden idag. Vi har skapat både enkla webbplatser och mer avancerade e-handelsplatser, och är jätte nöjda både med tekniken, användarupplevelsen och framförallt de fördelar vi ser inom Sökmotoroptimering (SEO). WordPress är ett av de just nu absolut starkaste Open-Source (öppen källkod) systemen som finns på marknaden.

Kontakta oss redan idag, ediTED Mediaproduction i Norrtälje AB redan idag för att diskutera ditt Webbprojekt!