Introduktion till webbmarknadsföring

Intro till webbmarknadsföring

En serie blogginlägg med gratis tips om hur du steg-för-steg får en mer välbesökt hemsida. Om du hänger med och börjar praktisera vad som lärs ut, kommer det att ge dig en bra start på marknadsföringen av din hemsida, utan att det behöver kosta mer än tiden du lägger ned.
Detta det första inlägget “Introduktion till webbmarknadsföring” är det första i en serie på totalt 9 blogginlägg, inlägg 2 t.o.m 9 handlar i tur och ordning om:
2 Gratis online annonsering.
3 Tagga och dela dina bilder på Pinterest.
4 Listning i lämpliga webbkataloger
5 Hur man bäst använder trafikbytes program.
6 Bloggning för länkar och trafik till din hemsida.
7 Hur man får fler inkommande länkar.
8 Bannerbyten och textannonsbyten.
9 Skriva artiklar och lägga in i artikelbanker.

Detta blogginlägg ger en introduktion till marknadsföring på Internet och vi börjar med att tala om, vad du inte skall göra!

Vanliga misstag vid webbmarknadsföring:

1: En webbsida under arbete skall aldrig sändas in till kataloger och sökmotorer eftersom detta ger ett riktigt dåligt intryck hos kataloger och sökmotorer.

2: Sänd inte spam-mail. Spamming kan vara av olika typer men här fokuserar vi på e-brev nu. Uppmana aldrig någon via e-brev att besöka din webbplats om de inte först har gett sitt tillstånd till att bli kontaktade i det syftet. Det finns många erbjudanden på nätet om listor med tusentals e-mejl adresser att använda för annonsering, Lita Aldrig på dem vad de än säger.

3: Använd inte ”länkfarmar” typ FFA-sajter. De är opålitliga och har satt i system att husera massor av länkar som ingen någonsin ser. Du ger vanligtvis också den som driver FFA-sidan tillåtelse att mejla dig, ofta med diverse dubiösa erbjudanden om värdelös webbpromotion. Så det är bäst att aldrig involvera sig i länkfarmar, automatiska länkbytes program etc. Sökmotorerna straffar de webbplatser som artificiellt försöker öka inkommande länkar eller väldigt snabbt försöker få många länkar. Det är mycket bättre att få länkar på tillåtna sätt och söka flitigt efter kvalitetswebbsajter att byta länkar med.

4: Nyckelordstäthet. Vi avråder bestämt från att proppa din webbsida full med nyckelord. Istället för att använda ditt primära nyckelord upprepade gånger bör du koncentrera dig på textinnehållet. Det är också bra att använda olika nyckelord på olika platser i din hemsida.

5: Ödsla inte tid på ”skräplistning”. Ibland kan man se webbplatser som Garanterar dig 1:a position i sökmotorer eller erbjuder att lista din webbsida i ”1200 eller fler sökmotorer”. Det är mestadels Bondfångeri, eftersom det bara finns ca 10 större sökmotorer vilka tar emot omkring 95 % av internet trafiken. Det är verkligen slöseri med tid och pengar att använda sådana system. Ibland optimerar de också din webbsida på sådant sätt att den dessutom bannlyses, största försiktighet påbjudes.

6: Köpa Målriktad webb-trafik eller inte, det är frågan. Många webbplatser erbjuder att mot betalning (ofta dyrt) sända tusentals målriktade besökare till din webbsajt. Är det verkligen personer som är intresserade av din webbsida? Det kan du inte veta, så tänk noga innan du väljer att nappa på denna typ av erbjudande.

OK, nu kan vi börja!

Det går att nå ut ganska bra på nätet med nästan vilken webbsida som helst men om den inte håller god kvalitet med avseende på textinnehåll och sökordsoptimering så stängs många och viktiga kanaler för att synas på webben med din hemsida. blogginlägg nr 2, 3, 4, 7 och 8 beskriver metoder som fungerar bra även för hemsidor som inte är fullt optimerade.

Med god sökordsoptimering menas att det ställs vissa grundkrav på din hemsida om du vill ha besökare ifrån sökmotorerna. Du måste planera dina sökord och din text ordentligt.

Rubriksättningen på första sidan och alla undersidor är väldigt viktig. Om din sida handlar om “bilar” så använd en rubrik som t.ex “Bilar – körklara och bränslesnåla”.

Val av sökord (nyckelord) är a och o för framgångsrik internetmarknadsföring. Det är inte lätt att utan erfarenhet hitta helt rätt från start. De nyckelord du väljer måste finnas i din sidtitel, huvudrubrik, Meta beskrivning och i din text. Nyckelorden skall integreras på ett naturligt sätt i texten, använd synonymer flitigt. Texten bör vara unik, d.v.s bestå av dina egna ord och formuleringar. Använd aldrig fler än 3 nyckelord per webbsida.

Nästa blogginlägg i denna serie handlar om att ”annonsera gratis online”.

Hoppas du inte blivit avskräckt, inom kort bloggar jag om ett första lätt steg på vägen mot en välbesökt hemsida!

Med vänlig hälsning
Tomas Ohlum
[email protected]
Mediaproduction ediTED – Webbyrå

PS
Om du inte vill vänta på alla dessa nyttiga gratis tips, så kan du signa up för e-brevkursen ”steg-för-steg” mot välbesökt hemsida”. Detta gör du enkelt genom att klicka här eller på bannern här nere >>

steg-för-steg mot välbesökt hemsida