Konvertera besökare till kunder

Konvertera besökare till kunder

Många är hårt kämpande för att besökarna på hemsidan ska konvertera till lojala följare och kunder. Det finns 5 enkla och kraftfulla steg för att göra det lättare

Vilken är din målgrupp?

Vem som helst kan hamna på din webbplats. Skillnaden på besökare kan vara väldigt stor, allt från en grabb i tonåren till en man i medelåldern. Vad de söker efter är väldigt olika. Vem är din kund, vad har han för mål, intressen och behov? Köper de produkter/tjänster som du tillhandahåller? Vilka skillnader är det mellan er? Säljer du direkt på sidan eller använder du sidan till något annat?

Dessa frågeställningar är viktiga att ställa sig själv för din webbplats skall ge så mycket som möjligt tillbaka!

Tänk på personlighet

De allra flesta människor köper av personer/företag de giller och respekterar. Ditt ansikte utåt på firman kan ge besökaren en möjlighet att känna förtroende och respekt.

Referenser

Referenser kan göra skillnad. Att visa upp sina referenser på webbplatsen visar också att du gjort ett bra jobb tidigare, och de kan även kontakta dem för att få en kunds åsikter om dina produkter och tjänster. Detta kan ge dig fördelar i beslutsprocessen.

Uppmana till handling

Besökaren (eller din nya kund) skall enkelt kunna använda eller köpa din vara, eller kontakta dig ang. dina tjänster. Man ska inte behöva leta sig fram för att hitta hur man kontaktar dig, eller till erbjudanden. Ju längre tid det tar att hitta på din webbplats ju färre besökare gör sig möda att gå till nästa steg. Se därför över din webbplats, så den är enkel för vem som helst att hitta på och att det finns tydliga knappar/ytor för kontakter eller avslut!

En film säger mer än en bild

En film, som är tydligt placerad på sidan är ett av de absolut bästa sätten att sälja på idag. Besökaren engageras på flera sätt och det ger en minnesbild – som inte ges överallt. Från vanliga bilder, eller bara text rakt upp och ner ges ingen visuell känsla/upplevelse. Men att via röster, bakgrundsmusik och rörelser ge en mänsklig och direkt kommunikation – skapar en känsla och ett minne skapas. Det som förvånar är att faktiskt väldigt få företag idag utnyttjar vad en filmsnutt kan ge. En film behöver inte vara avancerad, eller dyr att spela in. Idag är mobiltelefonerna väldigt bra, och kan på ett enkelt sätt användas för att spela in en kort instruktionsfilm för din produkt. Det behöver heller inte ta flera dagar av din tid, tid som är dyrbar, för att producera en kort filmsekvens. Oftast är korta och informativa filmer det besökare kommer ihåg och samtidigt kan det vara skillnaden på valet av produkt/leverantör – att de faktiskt ser din vara eller tjänst “in action”.