Nyttan med sociala medier

Nyttan med sociala medier

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier och communities. En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.”

Vad är nyttan med Sociala Medier för ditt företag?

Det största och mest kända sociala nätverket är Facebook med över 1000 miljoner användare. På FB kan ni skapa en företagssida där ni kan engagera folk genom att ha tävlingar, ställa frågor och visa upp nyheter med mera. På Facebook är det även möjligt att nå era målgrupper med riktade annonser.

 

Det största sociala mediet för affärskontakter och utbyte av information och ideér heter LinkedIn och har nu ca 225 miljoner användare. Här finns det många grupper och intressanta diskussioner som rör ditt företags verksamhetsområde samt möjligheter att träffa ”rätt” människor från hela världen.

 

Mikrobloggtjänsten Twitter har över 550 miljoner användare och där kan du följa andra företag, organisationer och privatpersoner. En plats där du kan hålla dig uppdaterad om vad som händer i din bransch samt skicka meddelanden om relevanta företagshändelser. Twitter kan även användas som en del i er kundtjänst.

 

YouTube kan också räknas till sociala medier eftersom folk kan interagera genom att kommentera och gilla/ogilla. Videodelningssajter som YouTube fungerar som mötesplatser på internet där det är möjligt att dela med sig av videoklipp samt titta på vad andra lagt upp. Videosajterna är uppdelade efter ämnesområden, så har du en video inom ditt område som väcker intresse är chansen stor att den blir upptäckt och sprids vidare.

 

Sociala medier i praktiken

Nu för tiden vill folk vara med och säga vad de tycker i alla möjliga sammanhang. Därför är det bra om du hittar vägar att kommunicera med dina målgrupper så att du kan hänga med i utvecklingen inom digital marknadsföring. Facebook är ett bra ställe att börja på.

Starta facebooksida

Innan du börjar använda Facebook är det bra att ta fram en strategi för ditt företags närvaro i sociala medier.

Vad är det du vill uppnå? Letar du efter fler potentiella kunder, mer direkt försäljning, öka medvetenheten om ditt varumärke, feedback på produkter direkt från konsumenterna? Och så vidare.

Det är även bra om du förbereder dig genom att fundera på saker som:

  • Är vi beredda att släppa lite på kontrollen över vårt varumärke? Man kan inte delta i sociala medier utan vara social. Eftersom det innebär att delta i en konversation med kunder och kontakter, måste du ge upp en del av kontrollen. För att positivt kunna påverka vad som sägs om er i sociala medier bör ni fundera på vad ni ska säga i olika situationer.
  • Hur ska du hantera alla nya dialoger? Vem eller vilka på företaget ska ha hand om närvaron på Facebook? Ni måste ha något att säga och någon eller några på ditt företag måste kommunicera det på regelbunden basis.
  • Du kanske har någon som du är beredd att avdela för att sköta er Facebooksida? Kanske en av dina säljare skulle tycka det vore kul att prova på ett nytt sätt att interagera med kunder och kontakter.

Viral marknadsföring

Den populäraste metoden för att marknadsföra i Sociala Medier är viral marknadsföring. Viral marketing är en marknadsföringsmetod som grundar sig på ett budskap, tjänst eller produkt som är så unik och intresseväckande att de individer som exponeras för den har en stor benägenhet att, utan incitament, sprida den vidare till sin bekantskapskrets.

Metoden är ovanligt bra lämpad för spridning via internet, och förekommer ofta i form av roliga filmer som läggs upp på framför allt YouTube. En film ditt företag lagt upp kan få många kommentarer och spridas vidare till människor som är intresserade av sådant som din video handlar om.

Dina filmer hittas inte bara genom sök på YouTube, Google tar också med populära videoklipp i sina vanliga sökresultat. Din video kan dessutom få ännu mer spridning bland annat genom bloggar och Facebook.

Mäta värdet av närvaro i sociala medier

Du är säkert nyfiken på det värdet av dina sociala media kampanjer eller vill lära dig mer om hur en social mediestrategi kan leda till konverteringar. Det går att ordna med hjälp av Google Analytics och gör att du kan:

  • Följa målomvandlingar på hemsidan från alla trafikkällor.
  • Analysera trafik från sociala medier till din webbplats i anpassade segment. Detta hjälper dig att se effekten av din sociala mediestrategi.
  • Se korrelationen mellan trafik från sociala medier och konverteringar på hemsidan. Detta kan ge dig det verkliga värdet av dina kampanjer i sociala medier.

Omvärldsbevakning på webben

Det finns flera verktyg för att bevaka vad som sägs om ert företag och era produkter. Här tar vi upp två användbara verktyg för omvärldsbevakning i sociala medier.

  • Google Alerts: Med detta verktyg kan du snappa upp allt som sägs om ditt företag på webben. Det är begränsat när det gäller Facebook och Twitter-flöden men täcker annars det mesta.
  • Klout: Till detta verktyg kan du koppla era konton på Facebook, Twitter, Google+ och LinkedIn. Ger dig insikter om ert inflytande i sociala medier. Du kan ta reda på mer om folk och företag i ert nätverk, hitta nya personer att kontakta samt få korn på nya intressanta trender.

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.