SEO, bilder och användbarhet

SEO, bilder och användbarhet

En bild på en webbsida som inte har någon beskrivning som Google’s webbspindlar kan läsa är tom på information. I sökmotorerna är alltså en bild lika med noll ord, där säger inte en bild mer än tusen ord. För en gammal SEO-räv som jag är det en självklarhet att inte missa något tillfälle att lägga till textinnehåll på en webbsida.

Varför bryr jag mig om sådant småtjafs?

Google använder enkla mjukvaruprogram för att indexera webbsidor. Dessa analyserar texten på en webbsida för att avgöra vad den handlar om. Ifall ett nyckelord integreras på ett naturligt sätt i texten, förekommer med rätt frekvens samt finns med på några vitala platser, så kommer sökmotorerna att betrakta webbsidan som relevant för det nyckelordet.

Det gäller alltså att tala om för sökmotorn att dina webbsidor är relevanta och bra informationskällor för just de nyckelord som du vill ranka högt på.

Bilderna utgör alltså inte en del av innehållet webbsidorna förrän då de fått en alt-tag. Du kan däremot se till så att dina bilder visas i sökresultaten på Google för de sökningar du vill, det är inte svårt, så här går det till:

  • Skriv en kort beskrivande text av bilden. Om det ska bli bra sökmotoroptimering ska du ta med ett viktigt nyckelord. Nyckelordet ska även förekomma i texten på webbsidan samt givetvis vara en riktig beskrivning av bilden.
  • Sedan lägger du in beskrivningen i alt-taggen för bilden i html. (alt tag “bildbeskrivning”). Ändra även bildens titel så att den innehåller det aktuella nyckelordet.

Men det är inte bara i syfte att förbättra (SEO) sökmotoroptimeringen av din hemsida, som det är bra att beskriva vad en bild föreställer. Enligt Web Accesibility Initiative (WAI) är det viktigt att alla ska ha chansen att tillgodogöra sig all information på en webbplats.

Enligt riktlinjerna gäller det att se till så att alla, även funktionshindrade får samma tillgänglighet till din webbplats. När det gäller statliga myndigheter etc. är detta ett lagstyrt krav.

För att se till så att din webbplats inte har ”WAIsing” med användbarheten, bör du bland annat använda alt-taggarna till beskrivning av bilder.

Det finns mjukvara för att utvärdera tillgänglighet och hur väl man uppnår WAI:s regler. Du hittar den här www.w3.org/WAI.

Hälsningar,
Tomas Ohlum
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.