SEO tips – Vilket marknadsvärde har dina sökord?

SEO tips – Vilket marknadsvärde har dina sökord?

Beräkna marknadsvärdet på dina sökord
Det fina med sökmotormarknadsföring på Google är ju att du hamnar mitt framför näsan på dina målgrupper. Men det ger även möjligheten att kontrollera marknadsvärdet på dina sökord.

Hur kan det vara möjligt?
Google samlar statistik över alla sökningar som görs med sökmotorn samt hur ofta det klickas på dem. Dessutom – och här kommer det riktigt fina – kan du se siffror över hur mycket dina konkurrenter är beredda att betala för sina sökord, när de annonserar med Google Adwords.

Hur bär jag mig åt för att kolla det?
Med hjälp av Googles trafikkalkylator kan du få en uppskattning av värdet för dina sökord.

Exempel: Det uppskattade värdet för hälsokost, kosttillskott och näringstillskott.

Nyfiken på hur det ser ut för ditt företag?

Mata in några av dina sökord här så får du genast se hur mycket Google tycker att de är värda (Siffrorna bygger på hur mycket dina konkurrenter betalar per klick på sina Adwords annonser). OBS! Siffrorna är uppskattningar, men de ger ändå en bra uppfattning om marknadsvärdet på sökorden.

Gör förslagsvis så här:

  • Välj ut några viktiga nyckelord som representerar ditt företag och bransch.
  • Mata in dem i trafikkalkylatorn.
  • Välj språk och land.
  • Ange ett så högt bud att ”beräknad annonsposition” blir 1. På detta sätt får du en uppfattning om hela marknadsvärdet på varje sökord.
  • Ordverifieringen kan vara lite svårtydd. Om du är inloggad på ditt Google-konto, slipper du detta.
  • Tryck på ”beräkning” och vips, dina siffror är klara.

Dina nyckelord kan faktisk vara värda ännu mer!

De flesta internetanvändare klickar oftare på länkar i de organiska sökresultaten (den vanliga listan, inte annonserna). Eftersom siffrorna bygger på klick på annonser, så kan marknadsvärdet vara dubbelt så högt eller mer, om din webbplats är sökmotoroptimerad för de nyckelord du undersöker på detta sätt.

Det innebär att sökmotoroptimering kan ha ett högre marknadsvärde än man kanske inser innan man börjar forska lite i ämnet.

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.