Sökmotoroptimering – vanliga fel!

Sökmotoroptimering – vanliga fel!

Det finns många tricks att tillgå för att få bättre placering på sökmotorer. Men man måste fokusera på de rätta sakerna. Här berättar vi lite om de vanligaste felen man kan råka göra när det gäller sökmotoroptimering.

1. Meta keyword – sökord.

Förmodligen har du funderat en hel del kring vilka sökord (keywords) du bör använda dig av, och kommit fram till en lång lista. Sökorden (keywords) hjälper inte DIG i din sökmotoroptimering – men de måste finnas. Fokus ligger på webbplatsens titel (title), namn och beskrivning innehåll och länkar. Du bör använda samma arbetssätt för alla sidor när du skall optimera dem.

2. Nyckelord och utfyllnad

Med de rätta nyckelorden på din webbplats hamnar du högre bland de relevanta sökresultaten på Google. Det gäller att skriva dina texter rätt för att Google inte skall straffa dig för att ha använt orden för många gånger eller missbrukat dina nyckelord.

Nyckelorden får bara användas på så sätt att de passar in i dina texter och skall inte repeteras helt utan att de är relevanta. Du skriver för din besökare (viktigt att komma ihåg), inte för Google. De största misstaget de flesta gör är att använda sina nyckelord på sidor bara för att ordet skall synas – helt utan relevans eller tanke på besökaren.

Lägg kraft på att skriva intressant innehåll så att besökarna kan läsa och förstå dina texter, och skjut in dina nyckelord på ett naturlig sätt i texterna – det ger en win-win situation för både dig, besökaren och Google.

3. Att länka bra eller dåligt

Det många inte tänker på alls, är att länkar är relevanta för sökmotorer – även om de är interna. Google analyserar länkar, samt vad det är för text som är länkad. Att länka meningar som ser ut ungefär så här: Klicka här, Ladda ner, Ladda ner, här etc. Ger ingen relevans till texter, nyckelord och framförallt – de är inte unika. Alla i stort sett använder sig av denna typ av länktext.

Om du skall länka en del i en text (vilket är bra att göra) till tex. www.edited.se, bör länken innehålla orden edited tex: Vi tackar vår duktiga webbyår: Mediaproduction ediTED i Norrtälje AB för vår nya mycket fina hemsida.
Länka alltså alltid meningar med relevanta nyckelord – till sidor med rätt innehåll.

4. Hålla hemsidan levande – eller inte?

Glöm inte bort att fortsätta hålla din hemsida levande efter att ni har lanserat den. En hemsida blir aldrig riktigt färdig. Sökmotorer (Google, Yahoo, Bing etc) tycker mer om en webbplats som uppdateras och hålls levande än en sida som aldrig uppdateras. Det är alltså fördel att uppdatera din webbplats, se över och förbättra innehållet.

Fortsätt att skapa innehåll på din hemsida även efter att du gjort klart hemsidan. Se aldrig någonsin din hemsida som helt färdig. Google gillar hemsidor vars material uppdateras kontinuerligt och hålls relevant. Det är alltså en fördel att lägga upp nytt material och förbättra befintliga texter.

Du kan tex Blogga, Lägga ut nyheter, använda twitter, instagram och facebook på din webbplats.

5. Social eller Osocial?

Att finnas i olika social medier är idag viktigt. Dessa är bra ingång till din webbplats. Börja använda Twitter, Google+, Facebook, Pintrest och LinkedIn. Dessa sidor länkar iof bara till din hemsida och påverkar inte direkt ditt sökmotor resultat. Men dessa sidor indexeras och på den vägen visas de i sökresultaten, vilket ger en sk. synergieffekt. När någon söker på företagsnamnet, kan man även få upp en länk som leder till er Facebooksida eller Twitter konto – Denna kan ju komma högt upp bara för att det är tex. Facebook som det länkas till.

Om du inte redan använder Facebook eller Twitter idag – så är det hög tid att göra det!

Börja här:
Skapa en Facebook sida
Registrera dig på Twitter
Skapa en Google+ sida
Skapa ett Pintrest konto
Skapa en sida på LinkedIn

Kontakta oss redan idag för sökmotoroptimering!

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.