Tips för mer trafik!

Tips för mer trafik!

Här ska du få lite Sökmotoroptimerings SEO tips som ger dig mer trafik till din webbplats.

I korthet handlar sökmotoroptimering om din webbplats vänlig mot sökmotorer (Google), alltså sökmotorvänlig. Men en stor viktig faktor är att få relevanta länkar, helst ska de även vara starka länkar. Och frågan som alla som arbetar med sökmotoroptimering ställer sig: Hur får jag länkar till min webbplats som är relevanta och bra?

Skapa en strategi!

Inom sökmotoroptimering är det en viktig del att skapa strategier. Utan att skrika för mycket kan jag inte betona nog hur viktigt en det är med en väl genomtänkt strategi.

Hur skapar jag en strategi?

Man börjar med att titta på var man vill placera länkar. Detta behöver inte vara svårt. Det kan vara en leverantör, en kund eller en samarbetspartner – bara att fråga ifall ni kan byta länkar.

Många tycker kanske att det är olustigt eller jobbigt att fråga om en länk, men allt beror ju på hur det görs. Här gäller istort sätt samma principer som för sälj, även fast det handlar om läkförfrågningar, oftast frågar man inte rakt ut ifall de inte ska köpa av dig, eller hur? Oftast, kan jag lova, när det gäller de flesta av dina affärskontakter så länkar de säkert glatt till din webbplats. Gör en lite anteckning för varje affärskontakt så du kan ta upp det vid nästa kontakt.

Behöver jag en webbstrategi?

Länka rätt texter

Om vi skall tänka på sökmotoroptimeirng (SEO) så är det inte bara länken som är positiv för att du ska få nytta av länken, för att få ut maximalt resultat ur SEO-ögen bör du be om att länktexten skall innehålla ett relevant sökord. Om du tex. säljer äpplen i Göteborg, bör inte länken vara “Gröna Äpplen AB”, utan mycket hellre: “Gröna Äpplen AB – Stället där du köper Gröna Äpplen i Göteborg”. Om din kontakt har en blogg eller liknade är det ännu enklare, då skulle det kunna se ut så här: Gröna Äpplen AB har massor av Gröna Äpplen i Göteborg – de levererar varje dag till oss på kontoret, det har de gjort i flera år – och vi är mycket nöjda med deras leveranser. Den understrukna feta texten utgör själva länken till er webbplats.

Ju mer fokus vi har på att länktexten är relevant till sökord, som länkas till rätt sida, ju bättre effekt får detta för er sökmotoroptimering.

Tänk igenom, hur många affärskontakter har du idag? Beroende på bransch så uppskattar jag till att 50% (ofta mera) skulle gärna länka till dig, vilket ger ett antal länkade domäner. Att dessa webbplatser dessutom håller en relevans för ert företag, eftersom det är en affärskontakt (kund, leverantör eller samarbetspartner) kommer detta att göra underverk för sökmotoroptimeringen. Kombinera detta att göra er webbplats sökmotorvänlig så ökar chansen ännu mera till att trafiken på din webbplats ökar.

Hur blir min webbplats sökmotorvänlig?

Det du bör börja med är att tänka igenom sökord som är relevanta för din webbplats. Du kan använda Google Keyword Tool för att få en uppskattning på hur många som söker på dessa ord. Sen gäller det att styra rätt ord till rätt sida på din webbplats. Läs även: SEO tips – Vilket marknadsvärde har dina sökord?

Har du redan undersidor på din webbplats – mycket bra. Då blir det lättare för dig. Börja nu med att ta fram penna och papper för att göra en skiss på vilka sökrod du finner mest relevanta för varje sida. Ett eller två sökord per sida brukar vara det vanligaste (kan vara flera iof, men man måste ju börja någonstans). Sökorden du finner, skall finnas med i sidans titel, i rubriker och nämnas i texten. Texten ska dock vara en naturlig och läsbar text, den får inte bli konstig för besökaren att läsa.

Om du inte ännu har några undersidor på din webbplats behöver du inte vara orolig för det – det betyder att du nu har fria händer att använda dessa tips till att skapa dina interna länkar från grunden. Använd samma grundregler och principer, dessa gäller även här, börja med planering och skisser på vad du tror skulle skapa bra undersidor för dina sökord.

Den röda tråden genom hela arbetat är att man bygger hemsidan för besökaren (dina framtida kunder tex) och inte direkt för sökmotorerna. Absolut inte tvärtom. Google och dina kunder kommer aldrig att anpassa sig för någon webbplats. Alla texter måste vara naturliga för besökaren att läsa och förstå – blir de krångliga och känns onaturliga kommer de säkert att lämna din webbplats relativt fort.

Detta är tips och rekommendationer för att skapa en webbplats som är sökmotorvänlig samtidigt som den är vänlig för din målgrupp – Dina framtida kunder!

Kontakta oss redan idag

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.