Tips för sökmotoroptiomering av E-handel

Tips för sökmotoroptiomering av E-handel

Om du är ägare av en E-handels webbplats, så känns det på något sätt naturligt att du vill ha trafik till din butik så att du kan få upp försäljningen. För att lyckas med detta måste det till en solid strategi för att konvertera dina potentiella besökare till potentiella köpare. Detta för att din e-handel skall generera bättre. Jag kommer här att presentera några strategier som kommer att öka din försäljning oerhört.

Framhäv “Call to action”

In mycket viktig del i e-handeln är integrerade element för “call-to-action”. Det kan vara en knapp, ett formulär eller en länk ifrån en av dina landningssidor. Storlek, placering och färger på knappar utgör en vital roll att locka besökare till kick. Dessa små förändringar kan garanterat visa positiva resultat för din konvertering.

Tekniken för att förbättra din call-to-action omfattar:

  • Använd “aktiva verb” som Lägg i kundvagnen, Registrera och köp.
  • Erbjud användbar information och gratis provtid som ersättning för att klicka
  • Undvik pop-up fönster. Att börja med att visa pop-up fönster när besökare kommer till din webbplats kan uppfattas irriterande.

Använd videos kopplat till dina produkt beskrivningar

Du kan använda videos för att attrahera besökaren tillsammans med bilder. Detta ger besökaren en mycket bättre visuell uppfattning om din produkt/tjänst vilket kan leda till att de känner sig tryggare att köpa av dig. Till exempel, det är lätt för alla att säga att det erbjuder hemkörning av Frallor. Men om du visar en video tillsammans med bilder av en Fralla, och din presentation är unik, då blir skapar det en trovärdigare syn på din webbplats och leder flera till att köpa din Fralla. Detta ger dom en bättre visuell upplevelse av din produkt. Och kanske refererar dom till din webbplats till andra som de pratar med.

Några av de stora E-handelsplatserna i världen använder sig av just denna teknik/strategi.

Optimera dina sök funktioner

Nu för tiden belönas inte din webbplats SEO insats av sökmotor algoritmerna för fokus på injicera sökord (keywords) i URL;er, titel taggar och META description (beskrivning). Nu behöver vi en bra ett bra sök fragment om inte bara innehåller nyckelord (keywords) utan också betyder något och är naturlig för besökaren, tillsammans med traditionella tekniker.

För att få mer trafik från din rankning, måste följande parameter prioriteras:

  1. En bra titel tag skall vara beskrivande, naturlig, centrerad till termer som besökarna använder i sin sökning efter din produkt/tjänst.
  2. META Description (beskrivningen) ska vara lockande för att locka besökarna att klicka på dig bland alla de resultat som visas.
  3. Implementera Google Search Snippets som Recensioner, Betygsättning, Röstning, Författarskap. Detta fungerar med specifik codex som Google tillhandahåller. Mer information om Google Search Snippets.

 

Framhäv fördelarna/funktionerna med att handla “Online”

Många av dina besökare kanske inte “nätvana” ännu t ex. medelålders människor. För att övertala dem, kan du navigera dem till en enkel sida eller lista som visar de fem främsta anledningarna till att de ska handla på din e-handels webbplats. Du kanske kan informera dem med lockande erbjudanden, rabattkuponger etc, och garantier ifall deras beställning skulle misslyckas eller att de får trasiga produkter. Informera om dina rutiner.

Inför rutiner för “pengarna tillbaka” eller ersättnings produkter för eventuellt trasiga varor hjälper dem att göra valet att köpa sina produkter av just dig. Flexibla leveransvillkor över hela landet och dygnet runt support ger kunder en bra försäkran.

Optimera konverterings processen

Ett väldig vanligt fel många e-handlare gör är att efterfråga alldeles för mycket information. Konverteringsprocessen kan vara sälj eller informations samlande. Hur som helst bör du inte spilla varken din eller dina kunders tid genom att fråga efter för mycket information, efterfråga endast det du behöver – inget mer. Detta är viktigast främst när det gäller om personuppgifter, och dessa ges bara om skälen är goda nog.

Hjälp köparen att känna tillit

Det finns fortfarande människor som är rädda för att köpa saker online. Väldigt många vågar inte betala genom att ange sitt kreditkortsnummer, du måste visa dem att de kan ge sig din tillit. Detta kan du kan du göra genom att förse dem med en policy som visar hur du använder deras uppgifter samt förser dom med viktigt och nödvändig information om hur säker din betalningslösning verkligen är samt hur dina leverans rutiner fungerar. Om du skulle ha några certifikat eller licenser kan det vara bra att visa upp dessa, så att köparen ser att den är i trygga händer. Ju mer relevant information du ger dem, ju större chans har du att vinna deras tillit!

Innehållet och utseendet på din webbplats är även det en viktig del. Om din webbplats är omodern eller inte profesionell så kommer ingen att känna tillit till dig och din webbplats. Det är av vikt att ha en webbplats som är uppdaterad, fungerar och ser modern ut samt den måste vara lätt att hitta på. Det är en profesionell webbplats – det ger bättre tillit till dina besökare. Detta ger i sin tur en högre konvertering av dina besökare till köpare!

Låt oss skapa tillit, redan idag!

Hälsningar,
Ted Wiberg
SEO-konsult, ediTED Mediaproduction
Hjälper företag att tjäna mer på webben m.h.a sökmotoroptimering, social media rådgivning och annonsering/branding på webben.